خط مهندسی

مجله آنلاین تکنولوژی

خط مهندسی

مجله آنلاین تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

دستگاه تصفیه هوا چه مارکی خوب است؟

دستگاه تصفیه هوا

بعد از شیوع کرونا بسیاری از ما به این فکر افتادیم که ممکن است هوای فضاهای بسته مانند خانه، محل کار، فروشگاه‌ها و ... حتی آلوده‌تر از هوای بیرون باشد و باید به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشیم. اما واقعیت این است که به طور کلی، جدا از شیوع این ویروس‌، هوای محیط‌های داخلی می‌توانند تا پنج برابر آلوده‌تر از هوای بیرون باشند!

در این میان یکی از بهترین‌ راهکارها برای از بین بردن آلاینده‌ها و افزایش کیفیت هوا، استفاده از بهترین دستگاه‌ تصفیه هوا است. این در حالی است که انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت با وجود تنوع بسیار زیاد محصولات این بازار کمی پیچیده است.

به طور کلی یک دستگاه تصفیه هوای مناسب باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند هوای یک اتاق نشیمن و اتاق‌ها را به خوبی پاکیزه کند، آنقدر کم صدا باشد که موقع خواب مزاحمتی برای شما نداشته باشد و از طرفی قیمت بسیار زیادی نداشته باشد.

اما دستگاه تصفیه هوای کدام برندها قابل اطمینان است؟ دستگاه تصفیه هوای چه مارک و برندی را خریداری کنیم؟

در این مقاله همراه ما باشید تا چند دستگاه تصفیه هوا خانگی محبوب در بازار را معرفی کنیم.

چرا باید در خرید دستگاه تصفیه هوا دقت کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که به طور کلی دو نوع دستگاه تصفیه هوا وجود دارد. نوع اول دستگاه‌های تصفیه هوایی هستند که با تولید یک ماده جدید و واکنش آن با آلاینده‌ها قصد دارند هوای اتاق را پاکیزه کنند. دسته دوم دستگاه‌های تصفیه هوایی هستند که هیچگونه ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند و صرفا ذرات آلاینده را جذب فیلترهای خود می‌کنند.

دستگاه‌هایی که از نوع اول هستند (یعنی ماده جدیدی را تولید می‌کنند) برای مصارف خانگی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند و می‌توانند خطراتی را برای سلامتی ما ایجاد کنند. برای مثال دسته‌ای از این دستگاه‌ها گاز بسیار خطرناک ازن را وارد هوای محیط می‌کنند.

بنابراین باید در انتخاب دستگاه تصفیه هوایی که بدون ایجاد عوارض، کیفیت هوای اتاق را افزایش دهد دقت بسیار ویژه‌ای داشته باشید.

انواع دستگاه‌های تصفیه هوا بر اساس برند را بشناسید

به طور کلی دستگاه‌های تصفیه هوا را بر اساس برندشان می‌توان به دو دسته تخصصی و غیرتخصصی تقسیم کرد. این بدین معنا است که در بازار دستگاه‌های تصفیه هوا برندهایی وجود دارند که به صورت تخصصی تنها به تولید دستگاه تصفیه هوا با طراحی مهندسی اختصاصی می‌پردازند. دسته دوم برندهای تولیدکننده لوازم خانگی هستند که به صورت غیرتخصصی دستگاه تصفیه هوا را هم در کنار دیگر محصولات خود تولید می‌کنند.

در ادامه به معرفی چند برند از هر دو دسته می‌پردازیم، همراه ما بمانید:

برندهای متخصص تولیدکننده دستگاه تصفیه هوا

برندهای متخصص تولیدکننده دستگاه تصفیه هوا تمرکز خود را روی طراحی و مهندسی محصولات حوزه کیفیت هوا قرار داده‌اند تا محصولاتی با ظرافت و بازدهی بسیار بالایی را تولید کنند. در ادامه با چند برند متخصص بیشتر آشنا می‌شویم:

‌نوجان، مهندسی بومی برای ایرانیان

دستگاه تصفیه هوا نوجان

نوجان یک محصول ایرانی است. برندی که با الهام گرفتن از برندهای متخصص خارجی و رعایت استانداردهای اروپایی توسط مهندسان بومی متولد شده است. دستگاه‌های تصفیه هوای این برند برای اقلیم ایران و متناسب با نوع آلاینده‌ای که مردم ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند طراحی شده است. دستگاه‌های این برند هم از فیلتراسیون سه مرحله‌ای (شامل پیش فیلتر، فیلتر هپا و کربن اکیتو) برای تصفیه هوا استفاده می‌کند. بنابراین محصولات این برند هم ماده جدیدی را وارد هوای اتاق نمی‌کند. اندازه مناسب دستگاه امکان استفاده از فیلترهایی با حجم بالا را فراهم کرده است. با توجه به ایرانی بودن این محصول، احتمالا برخلاف دستگاه‌های وارداتی مشکل تامین فیلتر برای این دستگاه‌ها وجود ندارد.

علاوه بر این موارد در دستگاه‌های نوجان امکان شخصی‌سازی بر اساس نیاز شما در ظاهر و مشخصات فنی هم وجود دارد.

نوجان N300، مدل خانگی این برند امروز با قیمتی حدود 12 میلیون تومان قابل تهیه است که با توجه به استانداردهای دستگاه، قیمت متعادل و پایین‌تر از نمونه‌های خارجی است.

دستگاه‌های تصفیه هوای ایرانی چه مزیت‌هایی دارند؟

دستگاه‌های تصفیه هوای ایرانی نوجان به دلیل آنکه در ایران تولید می‌شود از مزیت‌های منحصر به فردی برخوردار است. در ادامه کمی بیشتر با مزیت‌های استفاده از دستگاه تصفیه هوای ایرانی آشنا می‎شویم:

توجه به ماهیت آلودگی در اقلیم ایران

جنس آلودگی در هر شهر و اقلیمی متفاوت است. یک دستگاه تصفیه هوای مناسب باید برای شرایط آب و هوای محل زندگی ما طراحی شده باشد. برای مثال آلودگی شهر اهواز از جنس گرد و خاک درشت (PM10) و ریز (PM2.5) با منشا طبیعی است. در حالی که آلودگی در تهران به دلیل وجود ذرات (PM 2.5)  و به دلیل ترافیک سنگین این شهر است.

بخشی از دستگاه‌های وارداتی موجود در بازار ایران، برای اقلیم کشور تولیدکننده این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند و ممکن است بازدهی موردنظر را در اقلیم ایران نداشته باشند.

در این میان، استفاده از دستگاه‌ تصفیه هوای ایرانی می‌تواند بخش بزرگی از این مسئله را حل کند. چراکه این دستگاه‌ها با دانش و تخصص مهندسان ایرانی و برای اقلیم کشورمان طراحی می‌شوند.

تامین فیلتر در بلند مدت

بیشتر دستگاه‌های وارداتی فیلترهای خود را از خارج کشور تامین می‌کنند. در شرایطی که تحریم‌های موجود ممکن است برای واردات مشکلاتی ایجاد کند، تعویض فیلتر پس از به اتمام رسیدن ظرفیش با دشواری‌هایی همراه است.

همانطور که اشاره شد، در این میان بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوای ایرانی فیلترهای مورد نیاز خود را با در نظر گرفتن استانداردهای اروپایی، تولید می‌کنند و نگرانی بابت تامین فیلتر ندارند.

گارانتی و پشتیبانی محصولات

وقتی مهندسی و ساخت محصولی در داخل کشور صورت می‌پذیرد، خیال مشتریان بابت گارانتی، تامین و تعویض قطعات در صورت لزوم و پشتیبانی راحت‌تر است. همچنین در صورت نیاز به تعمیر، این کار با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود.

برندهای ایرانی نیز معمولا گارانتی‌های طولانی مدتی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند.

IQ Air، یکی از باسابقه‌ترین‌ برندهای تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا IQ Air

IQ Air یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های تصفیه هوا است. معمولا برندهای متخصص دستگاه تصفیه هوا، آلاینده‌های محیط را بدون اضافه کردن مواد جدید به محیط پاکسازی می‌کنند و IQ هم از این قاعده مستثنی نیست.

در دستگاه‌های تصفیه هوای این برند از فیلتر هپا و کربن اکیتو باکیفیت برای جذب آلاینده‌های موجود در هوا استفاده می‌شود. برند IQ Air در بازار امروز ایران متاسفانه وجود ندارد و اگر بتوانید آن را پیدا کنید احتمالا قیمت بسیار زیادی خواهد داشت. این دستگاه‌ها ساخت کشور سوییس است.

با این وجود چنین برندی را معرفی کردیم تا با ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه هوای مناسب بیشتر آشنا شویم.

کمفیل، متخصص و به روز

کمفیل یکی دیگر از برندهای قدیمی و البته متخصص در حوزه دستگاه‌های تصفیه هوا است. در دستگاه‌های تصفیه هوای این برند هم از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای پاکسازی آلاینده‌ها استفاده می‌شود تا هیچ ماده جدیدی در هنگام تصفیه به هوا اضافه نشود.

دستگاه‌های این برند بسیار کم صدا هستند و طراحی ساده و در عین حال جذابی دارند. کمفیل تولید کشور سوئد است و در بازار ایران کم و بیش یافت می‌شود، اما به دلیل نواسانات ارز قیمت دقیقی را برای محصولات این برند نمی‌توان مشخص کرد.

 برندهای غیرمتخصص دستگاه‎‌های تصفیه هوا

همانطور که گفته شد، برندهای تولیدکننده لوازم خانگی هم در کنار دیگر محصولات خود به تولید دستگاه تصفیه هوا می‌پردازند. واضح است که اغلب محصولات این برندها ظرافت‌ و کیفیت ساخت نسبتا پایین‌تری نسبت به محصولات برندهای متخصص دارند. در ادامه با برخی از مدل‌های معروف‌تر این دستگاه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

دستگاه تصفیه هوای ال جی

ال جی، یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی هم دستگاه‌های تصفیه هوای مختلفی را روانه بازار کرده است. در دستگاه‌های این برند هم معمولا یک فیلتر هپا و کربن اکتیو وجود دارد. اما نکته بسیار مهم اندازه دستگاه‌های این برند است. اکثر محصولات این برند با توجه به اندازه نسبتا کوچکشان احتمالا فیلترهای کوچک‌تری دارند و در نتیجه ممکن است حجمشان کمتر باشد.

در این میان اطلاعات تخصصی درباره بعضی از مدل‌های ال جی به سختی پیدا می‎شود. به طور مثال در سایت این برند و فروشگاه‌های اینترنتی حجم هوا دهی مدل WBS040BPM را پیدا نکردیم.

دستگاه تصفیه هوای شیائومی

شیائومی یکی از برندهایی است که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. این برند محصولات مختلفی را روانه بازار کرده که یکی از محصولات نسبتا جدید آن دستگاه‌های تصفیه هوا است. برای مثال می‌توان به مدل MI Air این برند اشاره کرد. این دستگاه با استفاده از فیلتر هپا و کربن اکتیو، با قابلیت یون‌سازی هوای اتاق را پاکسازی می‌کند. شاید استفاده از فیلتر هپا و کربن اکتیو در دستگاه‌های تصفیه هوا برای جذب آلاینده‌ها را بتوان یک روش معمول و مطمئن دانست. اما اضافه کردن یون به هوا ممکن است باعث تولید گاز ازن شود که برای سلامتی بدن ما خطرات بسیاری دارد.

شیائومی ادعا می‌کند که این دستگاه برای تصفیه هوای یک محیط 162 متری کافی خواهد بود. اگر این موضوع در عمل هم اتفاق بیوفتد، یکی از نکات مثبت این دستگاه و به طور کلی دستگاه‌های تصفیه هوای این برند، حجم هوا دهی بالای آن‌ها است.

جمع بندی

انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای خوب می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات مربوط به آلودگی هوای محیط‌های بسته را حل کند. اما انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت و برندی مناسب برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار مهم است.

دستگاه تصفیه هوا مثل دیگر وسایل خانه نیست که صرفا با چند سوال و جواب ساده با فروشنده یا پرس و جو از دوستان و آشنایان بتوان تصمیم نهایی را گرفت. چرا که ویژگی‌های تخصصی در این محصولات نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. پیشنهاد ما این است که دستگاه تصفیه هوایی را انتخاب کنید که از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای پاکسازی آلاینده‌ها استفاده می‌کند تا هیچ ماده جدیدی به هوا اضافه نشود.

علاوه بر آن از دستگاه تصفیه هوایی استفاده کنید که توسط یک برند متخصص این حوزه و با طراحی و مهندسی ویژه کیفیت هوا تولید شده باشد تا بیشترین بازدهی ممکن را تجربه کنید. توصیه ما به شما برند نوجان است. کافی است به وبسایت www.nojaan.com مراجعه نمایید

منبع : https://www.cloob.com/timeline/reportage_262_1

  • ۹۹/۰۸/۲۲
  • مهندس شریف