خط مهندسی

مجله آنلاین تکنولوژی

خط مهندسی

مجله آنلاین تکنولوژی

  • ۰
  • ۰

امروزه سبک زندگی همه‌ی ما به‌طور جدایی ناپذیری با دنیای دیجیتال و اینترنت گره خورده است. که شامل سخت افزار ها ، نرم افزار ها و اصطلاحات تخصصی مربوطشان می شود. مهندس ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتی می‌توان گفت به دلیل تکنولوژی و سرعت رشد بالا و همچنین حساسیت و اهمیت به روز بودن آن ، دنیای مهندسی بیش از دیگر زمینه ها به نرم افزار های تخصصی وابسته شده است.

به جرات میتوان گفت که برای هر دانشجو و یا فارغ التحصیل رشته ی مهندسی مکانیک ، یادگیری و تسلط بر نرم افزار های عمومی و تخصصی از نان شب واجب تر شده است.

از اینرو در این نوشته تلاش می‌کنیم تا شما را با مهم ترین و البته پرکاربرد ترین نرم افزار های مهندسی مکانیک در صنعت و دانشگاه های ایران آشنا کنیم.

 اول : نرم افزار های عمومی و اداری

 

تعجب نکنید! همه ی دانشجوها در ابتدا سراغ یادگیری نرم افزار های تخصصی میروند در حالیه که در دنیایی که همه کار با کامپیوتر ها انجام می شود ، عدم تسلط بر نرم افزار های Office با بی سوادی تفاوت چندانی ندارد. درست مانند کسی که ۳۰ سال گذشته سواد خواندن و نوشتن نداشت.
البته به دلیل سادگی این نرم افزار ها ، یادگیری آن ها نیز دشوار نیست و با کمی برنامه ریزی و پشتکار می‌توانید به پرکاربرد ترین آنها که در زبانه های زیر تشریح شده است مسلط شوید.

 

از گزارش کار‌های دانشگاهی و اداری گرفته تا فنی و سازمانی ، شما به عنوان یک مهندس باید گزارش تهیه کنید ، دانسته ها و آموخته های خودر را ذخیره و بایگانی کنید، به سرپرست خود گزارش دهید و خیلی کار های دیگر را انجام دهید که در نهایت به نوشتن ختم می‌شوند.
نرم افزار ویرایشگر متن Microsoft Word قوی ترین و حرفه ای ترین گزینه‌‌ی پیش روی شماست و خبر خوب اینکه از فونت های فارسی نیز به خوبی پشتیانی می‌کند.
بلد نبودن ورد در دنیای امروز برابر با بی سوادی است ، چه برسد به این که مهندس هم باشید.

 

 

 

دوم : نرم افزار های مهندسی ، نقشه کشی صنعتی

 

خواندنی ها

نرم افزار های مهندسی مکانیک – طراحی به کمک کامپیوتر CAD (بخش دوم)

نرم افزار اتوکد به عنوان ابزار اصلی نقشه کشی در جهان به خوبی شناخته شده است و رابطه ی جدایی ناپذیری با مهندسین عمران و معماری برقرار کرده است.
اما بر خلاف تصور ، نقشه کشی دو بعدی به وسیله اتوکد در مهندسی مکانیک و برق نیز بسیار کاربردی است. در بسیاری از صنایع ایران هنوز هم استفاده از نقشه کشی دو بعدی به جای طراحی سه بعدی مرسوم است.
نرم افزار اتوکد همچنین نسخه ی ویژه ای برای مهندسین مکانیک تدارک دیده  که AutoCAD Mechanical نام دارد و قابلیت نقشه کشی سه بعدی و بهینه سازی شده ای را برای مهندسین مکانیک فراهم کرده است.
ویژگی های کلیدی آن را در زیر مشاهده می کنید.

 

– یادگیری و کاربری سریع به دلیل وجود محیط آشنای نرم‌افزار اتوکد

– طراحی و مدل‌سازی انواع قطعات مکانیکی

– ایجاد ابعاد دقیق مدل‌های مکانیکی به‌صورت هوشمند

– دارای کتابخانه‌ای بیش از ۷۰۰هزار قطعات و قابلیت‌های استاندارد با امکان اضافه‌کردن قطعات سفارشی به آن

– امکان به‌روزرسانی و هماهنگ‌سازی قطعات با آخرین استانداردها

– امکان هم‌افزایی یا Synergy برای مهندسی مکانیک

– قابلیت تجزیه و تحلیل طرح

– برخورداری از امکانات تهیه‌ی پیش‌نویس، مستندسازی، حاشیه‌نویسی، گزارش‌دهی و اشتراک‌گذاری پروژه‌ها

– دارای بخش مرورگر محتوا جهت یافتن سریع محتوای مورد نیاز

– امکان جدید پشتیبانی از مدل‌های سه‌بعدی CAD

– هماهنگی با سایر برنامه‌های مجموعه‌ی اتوکد و نیز نرم‌افزارهای رایج طراحی مکانیک

 

اتوکد در دانشگاه اهمیت خود را همراه با درس « نقشه کشی صنعتی ۱» نشان می دهد. با وجود پیشرفت مدل سازی و نقشه کشی سه بعدی ، هنوز هم نقشه کشی دو بعدی جایگاه خود را در صنعت حفظ کرده است و فرمت اتوکد به فرمت رایجی در بین دفاتر مهندسی تبدیل شده است.

البته که مدلسازی سه بعدی نیز برای مهندس مکانیک یک ضرورت است و شما باید به خوبی به آن مسلط باشید. در مطالب آینده به نرم افزار های پیشرفته ی مدلسازی سه بعدی همچون SolidWorks و Catia  می‌پردازیم و آن ها را به دقت بررسی می‌کنیم.

تبریک می گویم. تا اینجا با ابزار های اصلی مهندسان مکانیک در هر گرایش و در هر کاربرد صنعتی و اداری آشنا شدید.‌

در حال حاضر در بسیاری از ردیف های شغلی ، با همین نرم افزار های اندک گفته شده ، مهندسین بسیاری مشغول کار و کسب درآمد هستند.
اما به راستی که مهارت های اداری و نقشه کشی صنعتی کافی نیست و یک مهندس باید توانایی طراحی و تحلیل داشته باشد.

در قسمت های بعدی با خط مهندسی همراه باشید تا به طراحی و تحلیل مهندسی به کمک کامپیوتر بپردازیم و پرکاربرد ترین نرم افزار های مرتبط با آن را بررسی کنیم.
جمع‌آوری و نگارش: خط مهندسی
منبع: خط مهندسی

 

  • ۹۷/۰۱/۰۴
  • مهندس شریف